fredag 1 augusti 2014

LEOGANG

Hallå!

Nu var det ett tag sedan va? Efter SM har jag för mig.

Dagen efter SM åkte vi ner till Götet och tåg båten till Deutschland. Därifrån åkte vi vidare ner till Leogang i Österrike för lite cykelsemester. Leogang är känt för sin fina cykling och höll även VM i downhill 2012.

Första dagen där nere hyrde jag och pappa downhillcyklar och tog liften upp. Riktigt kul var det, och ett tag sedan man körde "riktig" downhill, sist var i Säfsen i höstas men det är så litet där. Vi körde några olika banor bl.a VM banan. Den var lite krånglig men man tog sig ner iallafall :)

Andra dagen körde vi också downhill, nu när man var lite mer van med cykeln kunde man köra lite fortare och lite större. Den roligaste banan heter Bongo Bongo och börjar efter halva backen. En stor del av banan går på smala plankor som går högt upp i luften och det gör ont om man tappar koncentrationen och ramlar ner.

HÄÄR kan ni se en film från den delen av banan som jag har filmat med min GoPro på hjälmen.

Tredje dagen var det dags för downhill igen, men denna gång i Saalbach, som ligger 30 min från Leogang med bil. Där fanns det bara en svart backe som var Europas längsta downhillbana, samt en lätt blå backe. Körde svarta backen flera gånger på förmiddagen innan jag körde den blåa med Ebba och mamma på eftermiddagen. Riktigt kul är det med downhill, bra för tekniken samt psyket.

Fjärde dagen hyrde vi vanliga XC cyklar. För mig blev det en heldämpad Scott Genius och för pappa en KTM. Vi skulle köra en runda som kallas Big Five. Man skulle upp på 5 olika toppar och registrera sig på 12 olika kontroller runt om. Det är ungefär som orientering fast på cykel.
HÄR kan ni läsa mer om det och om man klarar det så kan man vinna en resa till Leogang för 2 pers. Så nu hoppas vi på att vi vinner! Riktigt kul var det och det tog en hel dag. Vi var ute i 7-8 timmar, dock inte aktivt.

Stopp 1 pga ko på spåret

Stopp 2

Stopp 3

Stopp 4

Femte dagen cyklade vi en röd runda som skulle ta oss från Leogang över bergen till Saalfelden och sedan tillbaka till Leogang. Eftersom att rundan inte var mer än 3-5 mil bestämde vi oss för att starta vid mittenstationen och cykla upp de 600 höjdmeterna upp till toppen. Även om grusvägen gick i sicksack uppför slalombacken låg man ändå på äventyrsväxeln (lättaste) och ville ha ännu lättare. Det var riktigt brant.
De 600 höjdmeterna var utspridda på 4 kilometer ungefär. Tog ca timmen ända upp till toppen tror jag. Eftersom att vi började cykla på 1300 m.ö.h upp till 1900 m.ö.h var det ju svårare att andas också. Förstår nu varför höghöjdsträning är så mycket bättre. Svettig blev man också. det droppade från pannan, armbågarna, hakan, allting. Till och med smalbenen svettades. Sen blev det lite svalare när man kom in i ett litet moln, sedan varmare igen... Resten av rundan var det några hundra höjdmeter till, både uppför och nerför.

Leogang är ju känd för sin downhill och är en av Europas största downhillort. De är även kända för 26 trix, en slopestyle diamond event i FMB world tour. Men XC lederna alltså, WOW. Riktig mountainbike kvalité. Även om det var hur jobbigt som helst cyklade man runt och log hela tiden.

Efter fem dagar i Leogang var ingen speciellt sugen på att åka via Polen hem, så vi tog raka vägen hem, 191 mil med stopp för natten i Hildesheim i Tyskland efter 75 mil och 116 kvar. Sedan körde vi raka vägen hem.