söndag 28 juni 2015

Ränneslättsturen!

Hejsan! 

Årets Ränneslättstur i Eksjö var min första, men definitivt inte sista! Den hittills roligaste banan i långloppscupen och jag cyklade och njöt en stor del av loppet. Starten var som vanligt bra, med masterstart efter en bil ut ur stan, sedan fri fart. Det blev lite kaos precis framför mig ut på grusvägarna, hade två vurpor precis före mig. 

De första två milen gick riktigt snabbt på dammiga grusvägar. Hade en bra känsla och efter 25km tog jag den första gelen som planerat. Hade planerat innan att ta gels efter 25, 45, 60 och 70km, för att fördela upp energin lite. Fick även hjälp av Isaks pappa i Cykloteket Racing Team att langa, så stort tack för det! 

Jag hittade en bra klunga att köra med hela vägen, och jag tycker att det kändes lätt och fint hela vägen. När man kom in på sista milen och tryckte sista gelen så kändes det bra, och jag kunde rycka ifrån min grupp och komma ifatt en utbrytargrupp, med bland annat Rasmus Flink från Tärnsjö som jag brukar träna ihop med lite. 
Rasmus och Atle Hansen fick en till liten lucka ner till mig och två till, men de kunde jag jaga ifatt och attackera igen. Fick med mig Rasmus med två kilometer kvar. Sista kilometern var det en dum rosenbuske på höger sida som Rasmus lite oturligt nog kör in i och kraschar. Jag kommer förbi lite hoppande över honom med båda fötterna i backen och ute i höga gräset. Men därifrån kunde jag köra själv till mål, och kom in på 3:01:56, 8 minuter efter vinnande Isak Nordin som körde grymt starkt och skulle hamnat på en 6 plats i herrelit-klassen. Själv skulle jag kommit 18 i elit. 
Jag är grymt nöjd med loppet och det fungerade grymt att disponera upp energin så. 

Nästa helg är det dags för Mörksuggejakten i Rättvik, men då ska 74 km köras, och inte 78km, som idag!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar