onsdag 12 april 2017

Sa Calobra och distans

Halloj.

Ni alla undrar väl hur det gick uppför Sa Calobra igår. 31:22. 22 sekunder ifrån mitt mål på under 31 min men jag är nöjd ändå. Med tanke på vilka rövben man hade när man vaknade är jag glad att ens tog mig upp.



Vi rullade lugnt bort genom Pollenca och uppför Col d Femenia med några pulshöjningar. Kändes sådär i benen. Drog bort hela vägen till Sa Calobra där jag och Isak la av oss västen samt vattenflaskan på toppen. Sedan rullade vi ner. Pissade, sedan körde vi igång. Motvind från start, jobbade sakta men säkert igång puls och ben och jag och Isak turades om att dra första 1,5 kilometern. Jag låg ca 7 slag över tröskel, och sa till Isak att köra på. Sänkte 2-3 slag i ca 30 sekunder och sedan gick jag upp i puls igen. Det kändes bättre och jag kunde gasa på en bra bit över tröskel resten av vägen upp. Dock tappade jag effekt sista kilometrarna så det var där jag tappade mest tid på alla. I slutet blir det lite med svängar och brantare vilket gör det svårare att behålla en bra rytm samtidigt som man jobbat en bra bit över tröskel i över 20 min blir det rätt jobbigt. Sista kilometern ökade jag farten och pulsen men kände när jag kom upp i 95% av max sista 700 meterna att jag fick håll. Det tvingade mig att slå av lite sista biten, men sjönk fortfarande ihop där uppe. Hade hällt i rätt mycket sportdryckspulver i flaskan, så det var förmodligen det som spökade med hållet.

Hela teamet körde fantastiskt bra uppför djävulens backe, där Isak var bäst med 29:41 och Pär D strax efter på 30:03. Sedan rullade vi bort mot macken på toppen av Col d Batalla där vi fikade innan vi rullade ner hemåt. Landade på 106km, 4h22min och strax över 2000 höjdmeter. Lagom mosig i kroppen efteråt...



Idag körde vi MTBare distans med backar istället för lagtempo till Randa. Vi tog sikte på Selva via Sa Pobla, där vi körde uppför Col d Batalla lugnt, men gjorde ett inslag med 5x10sek spurter uppför. Vidare bort likt gårdagen mot Sa Calobra, men istället för att köra ner körde vi upp och ner på andra sidan Mallorcas högsta berg, Puig Major. Med en nedförsbacke på dryga 14km satt det fint med lite fika/lunchsallad i Fornalutx efter dryga 74km och 3:20 på klockan. Sedan vidare tillbaka uppför Puig Major, 14km klättring i lugnt tempo tog oss en hel timme att klara av. Men den var riktigt fin! Åkte tillbaka samma väg som gårdagen, bort till standard fikastället (utan fikastopp denna gång!) sedan bort till Col d Femenia som vi gasade på utför, sedan lite tempoställning och lagtempo bort till Port d Pollenca för att vrida ur det sista ur trasan. Landade på hotellet sju timmar och 40 minuter efter vi lämnat det, med 6 timmar aktivt på klockan, 148 kilometer och strax över 2500 höjdmeter. Även ikväll är man lagom mosig..


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar