söndag 15 januari 2023

En kort träningssummering för november 2022

 Hej,

Nu i januari har jag börjat skriva en mer tydlig träningsdagbok där jag skriver om viktiga träningspass jag kör, hur de känns och vad jag gjorde. Jag inkluderar även övriga saker jag gjort under dagen, så det kanske snarare liknar en dagbok än enbart en träningsdagbok. 

Eftersom att jag började skriva i januari men träningen kördes igång i november så blev det snarare en summering av träningen för november och december månad som jag skrev ihop nu i början av januari. Efter att ha suttit och klurat på om jag ska publicera detta här eller ha det för mig själv bestämde jag mig för att ni ska få läsa summeringarna från månaderna, men inte själva dagboken. Än...

Så, här kommer träningssummeringen för november 2022:

Träningssummering november 2022 - Totalt 77h

Nu skulle träningen dras igång igen lite mer strukturerat med mer fokus på mig själv än andra. Började inte bra dock med två dagars velodromläger för ungdomar via SCF, men det var det värt, otroligt kul läger. Så de första två dagarna på månaden blev inget tränat alls för min del, men så fort det var ibland. Cyklade stig med DSA 3/11 vilket var omotiverat och kände mig trött efter en väldigt hög arbetsbelastning under de senaste veckorna. 

4/11 körde vi först velodrom med DSA, jag höll i introduktionskurs för de nya som inte kört förut, sedan blev det lite lugn cykling i banan någon timme. På eftermiddagen cyklade jag till Mora för lite födelsedagsfirande så det blev en bra träningsdag på nästan 6 timmar. I Mora blev det ett lugnt löppass innan jag cyklade hem igen den 6/11. Det regnade ordentligt och var 5-6 grader vilket blev kallt med sommarskor och skoöverdrag. Hade tänkt skarva så jag fick ihop 5h men blev raka vägen istället. Frös lite för mycket med vanliga sommarskor och tunna regnskoöverdrag.

Därefter var motivationen till träning hög igen och fokus låg återigen på mig. Gick Vattnets Väg med Hagströmska 4h på måndagen den 7/11. Körde lite intervaller på Wattbike tisdag, crossfit onsdag, sprang stavgångsintervaller torsdag, intervaller på velodromen med DSA och 3h distans med Hagströmska fredag. Fredagar blir ofta bra träningsdagar för mig.

Lördag 12/11 jobbade jag på velodromen 08:30 - 16:00, men hann med ett snabbt styrkepass. 

Söndag 13/11 körde vi en 70.3 Ironman med DSA, det var riktigt kul. Simmade 1900 meter på morgonen. Gick till Scandic och åt frukostbuffé innan vi cyklade 90 (94) km. Hem och byta om, innan vi möttes upp för att springa 21 km mestadels i skogen runt Varpan. Bra träningsdag och hade bra känsla även om benen var lite tunga uppför trappan till lägenheten efter löpningen, men över förväntan!

14/11 vilade jag

15/11 sprang vi återigen stavgångsintervaller med Hagströmska, sedan satte jag mig på Wattbiken och körde ett värmepass på eftermiddagen.

16/11 körde jag åter Wattbike men 8x5min tröskel på upplevd ansträngning. Det gick helt okej även om effekten fluktuerade lite. Snitteffekt mellan 356-370w på alla vilket var lite väl stort spann. Körde crossfit direkt därefter, vilket var lite jobbigt efter wattbike-passet, men hade lite tidsbrist så var jag tvungen. 

17/11 körde vi stigdistans i mörker med DSA, på väldigt tekniska stigar, det var riktigt skoj faktiskt! Hade t.om. kommit lite snö. Vi körde Stångtjärns röda med liten annan touch. Det kändes bra även om det blev lite kallt om tårna på slutet.

18/11 fredag var återigen en bra träningsdag, med Velodromintervaller med DSA på förmiddagen och 3h distans med Hagströmska på eftermiddagen.

19/11 cyklade jag hem till Ransta 150km för lite födelsedagsfirande för min syster. Hade rätt dålig vind med sida mot österifrån, men hade en låg intensitet så det gick bra. Körde över Lövåsen, sedan bort längs älven mot Garpenberg. Uppför den långa backen vid Bolidens gruvbrytning, ned mot Näs Bruk sedan till Sala norrifrån via Sala Damm. Söndag fick bli kort ÅH lufs i skogen när vi kom tillbaka till Falun igen.

Veckan därpå var snarlik veckan innan med liknande träningspass. Blev dock krasslig på lördagen så det blev ingen träning över helgen eller mån/tisdag. Lätt gympass 30/11.

Summa summarum en helt okej start på året även om 77 timmar var i lite lägsta laget.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar