onsdag 11 januari 2023

Min Case Study publicerades av CORE BODY TEMP

 Hej!

Som många kanske redan vet har jag själv använt värmeträning som en del av min normala träning i några år nu, och jag känner att det är en otroligt viktig del av min egen träning för utveckling.

För att mäta och hålla koll på min kroppstemperatur använder jag en sensor från Core Body Temp, som är världsledande inom området. Man fäster enkelt sensorn på pulsbandet och kopplar samman dessa. Sedan skapar en användare i deras app, kör ett Heat Ramp Test för att ta reda på sina olika värmezoner. Likt effekt och puls är "högre ≠ bättre". Det finns helt enkelt ett spann i kärntemperaturen där man är extra adaptibel.

Jag använder mig av värmeträning ca var fjärde vecka, där jag varje dag antingen cyklar inne/springer på löpband med mycket kläder och utan fläkt för att stimulera kroppstemperaturen. Eller så tränar jag som vanligt och bastar efteråt.

Vi på Toppfysik är certifierade coacher hos Core Body Temp, vilket innebär att vi är en del av Cores community. Vi använder värmeträning med våra adepter, vi erbjuder Personlig värmeträning för dig som är nyfiken på värme och vill börja förbättra din prestationsförmåga med hjälp av det. Du får då låna en Core sensor av oss, får rådgivning och ett 4 veckors personligt utformat program inkluderande värme, som du sedan själv kan arbeta vidare från.



Åter till rubriksättningen.

Jag skrev i juni 2021 angående mina egna erfarenheter kring mina nedkylningsstrategier vid två olika tävlingar i Falun (25 C) och Borås (13 C) och hur min kärntemperatur var högre vid den kallare tävlingen, då jag inte hade någon nedkylningsstrategi där.

Denna text juterade jag en aning nu i december 2022, översatte till engelska och hade en bra kommunikation med teamet på Core. Igår publicerade de blogginlägget på deras blogg. Riktigt roligt tycker jag, och vi har redan diskussioner kring vad kommande inlägg ska ha för approach.

Inlägget är inte ens 24h gammalt och jag har redan fått meddelanden att det var ett riktigt intressant och bra inlägg, men en unik insikt. Det blev jag glad av!

Här kan ni läsa mitt inlägg hos CORE: https://corebodytemp.com/blogs/news/using-core-high-core-temp-during-a-cool-race



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar