söndag 7 maj 2023

3:a på Billingeracet - Tävlingsrapport!

 Hej!

Vilken dag Skövde och Billingen bjöd på! Kanonfint väder, bra arrangemang, en till stor del helt ny bansträckning, hård racing och fantastiskt fina stigar som man aldrig ville ta slut. 

Vi åkte från Falun fredag morgon och kom ned till Billingen strax efter lunch, när vi stack ut för att reka banan lite. Jag, Moa,  Jakob och David från Team Vostroblock Evolite snurrade runt första loopen och konstaterade att det skulle bli positionskrig, riktigt hårt och lättåkt från start. Vi upptäckte att det var väldigt många tillfällen under första loopen som vi absolut inte kunde vara sämre än topp 7 allihop, helst ännu längre fram. 

Vi kom tillbaka till Billingen efter första loopen och hade väl egentligen redan då klart för oss vilket jobb som behövdes göras. Vi rullade vidare och körde den tredje och sista loopen också, som var den längsta och den som till stor del var samma som tidigare år, men med mer inlägg av stig. Det var en fin bana även i år.

Tävlingsdagen:

Det var inte start förrän 11:30 för oss herrar, en hel timme efter damerna som hade en egen start. Vi åt frukost, gjorde oss klara, sedan cyklade vi upp till Billingen från boendet Karstorp Säteri. Det låg bara ett stenkast från tävlingsbanans sista 5 kilometer. Jag, Jakob och David cyklade lugnt och fint upp till Billingen i tid för att se Moa starta. Hon kom iväg kanonbra och gjorde ett grymt bra första "riktiga" långlopp (bortsett från Cykelvasan). En sjundeplats med tight racing placeringarna framför. 

Det var dags att börja värma upp, körde första delen fram till första stigen, försökte visualisera mig, Jakob och David 1-2-3 in på stigen. Körde någon kilometer till på banan innan jag vände tillbaka och åkte mot start. Det var ett starkt startfält, både i bredden och i toppen på herr-elit sidan. 62 stycken anmälda vilket är mycket bra! Bortsett från ett gäng starka XCO-cyklister som testar vingarna i Rye Terrengsykkelfestival i Oslo var alla till start. 

Starten:

Starten. Foto: Cykelkanalen.se
Lite nervöst var det innan start, då det inte var många minuters lättåkt körning innan det fanns risk att bli köbildning in på första stigpartiet. Vi hade mastermotorcykel i drygt 15 sekunder innan den släppte oss fria på en kort och lättåkt 2 minutersrunda innan vi passerade mål och det lättåkta fortsatte. Det fanns två kritiska skarpa svängar innan stigen också där det kunde bli stoppning. I den första av de två svängarna gick det åt helvete. Jag och Henke Jansson kom på innern och försökte smita in i ledet, men körde ihop. Tvingades stanna, sätta ned foten och försöka komma igång igen. Det gick ändå relativt smärtfritt, men tappade all fart och 10-15 placeringar kanske. Nu var det bara att jaga järnet. Gick innern igen i nästa kritiska sväng, men löste det bra. Därifrån var det en max 30-sekundare till vänster om hela gruppen för att ta mig fram till första stigen. Blev lite förvånad att det gick, vi var bra med in på stigen. Emil först, Wengan 2:a, Jakob 3 och jag 4:a. Därifrån gick det relativt smärtfritt. Någon minut senare blev det löparspår igen, och jag blev lite trängd när jag försökte ta mig fram och tvingades ned i diket, tappade fart och momentum, men kom upp bra och kunde fortsätta. 

Foto: Cykelkanalen.se
Resten av första delen fram till den asfalterade banvallen var det bara att försöka gå med, spara energi och slåss för sin position. Både jag, Jakob och David låg bra med topp 7-8 ungefär. Jakob ofta högre upp än mig och David men vi kunde köra rätt smärtfritt. Ut mot banvallen sa Jesper Svensson att det var en liten lucka bakåt, kollade bak och såg det men därefter vet jag inte om folk kom ikapp eller ej. 

Ut på banvallen gick det fort men kontrollerat. Tog en gel samtidigt som det blev lite attackåkning av främst Richard Larsén som jag, David, Jakob, Wengan, Edvin eller Axel turades om att täppa. Banvallen körde vi på i ca 3 kilometer. När vi närmade oss ännu en kritisk 90-graders högersväng upp i en rätt teknisk stig försökte jag ta mig fram ännu mer. Med 3-400 meter kvar till svängen tänkte jag precis attackera för att vara först in. Då frågar Wengan: "Hur långt kör man på banvallen egentligen?". Jag, som vet exakt hur länge till men såklart inte vill säga det till honom i det läget svarar: "Jag vet inte". 2 sekunder senare ställer jag mig upp och attackerar för att vara först in. Det blev ändå lite i tidigaste laget då Emil och Erik Zälle hade samma plan men lite senare. De två + Wengan hann förbi in i skogen under kraftledningsgatan. Jag kände att det var lätt att gå med, även i efterföljande två grusvägsbackar. Zälle, Jesper, Axel och Martin tvingades släppa i sista backen innan de lättåkta löparspåren tillbaka mot Billingen, så vi var en tätgrupp på Wengelin, Emil, Jakob, Larsén, David, Edvin och jag genom första langning och ut på loop 2. 

Slutet av loop 1. Foto: Cykelkanalen.se

Loop 2 hade vi inte kört så vi visste inte riktigt vad vi skulle förvänta oss. Inledningsvis var det en hel del stig med efterföljande dragspelseffekt ut på motionsspåren när det trycktes på efter stigpartier. Efter ett par kilometer ut på andra loopen var det mest bara motionsspår och vi låg nästan och väntade på att det skulle komma fler och fler stigar. Det blev lite positionskrig då och då, samtidigt som Axel, Jesper och Martin anslöt bakifrån. Det kördes rätt avvaktande men det var desto mer hetsigare om positionerna i gruppen, då ingen ville ligga för långt bak. Andra loopen gick fort och avvaktande.

Foto: Cykelkanalen.se
Ut på den tredje, sista och längsta loopen var vi fortsatt en tätklunga på 10 stycken. Jag kände mig fortsatt pigg och stark. Efter ett kort stigparti var det asfalt en bit, sedan en till stigsnutt innan en rätt lång grusväg. På grusvägen lyckades Larsén och Wengan få ca 50 meter. En farlig duo att släppa iväg, så jag sa åt Jakob att jag tar luckan. Jag går stenhårt men blir snabbt trött också. Luckan minskar och Jakob tar över och knyter ihop säcken. Vi är samlade igen innan den snabba, lösa utförspartiet på grusväg där jag tidigare år kört riktigt bra och fått luckor bakåt. Har dock aldrig legat i tätklungan där så det var inte att tänka på. Det gick fort utför, sedan en skarp sväng över en väg och in på en stig igen. Låg med bra på stigen innan den klassiska vitsippestigen. Där njuter man alltid oavsett hur trött man än är. Otroligt fint med vitsippefylld skog med en smal stig som slingrar sig ned mitt i havet av blommor. Där njöt man.

Ut på loop 3. Foto: Cykelkanalen.se


Fortsättningsvis var det rätt lättåkt och jag åkte med och försökte vila upp mig så mycket jag kunde inför stigarna runt Ryd. Vi körde över åkern, under riksväg 26 mot Mariestad och sedan vidare mot Ryd-skogarna. Snackade lite med Martin hur det kändes. Strax därefter var det dags för langning 3. När jag såg mamma med flaskan gick jag upp längst fram i högra ledet och tog flaskan, och sedan låg jag först in på nästföljande stig med Wengan på hjul, David bakom honom sedan Emil och resten av gruppen. 

En av teamets taktiker för dagen var att jag skulle köra hårt och jämt på dessa stigar, för att försöka grilla andra så mycket som möjligt samtidigt som Jakob och David var våra säkraste kort för pallplatser. Ett av mina stora mål för dagen var också att få ett hårt lopp i kroppen inför XCM världscupen i Nove Mesto, Tjeckien nästa helg. När det första stigpartiet var slut ropade David att det skett en krasch bakom, och att vi hade en lucka. Både jag och Wengan hörde dock bara att vi hade en lucka, så vi hade ingen aning om att Emil kraschat bakom och tyvärr brutit något revben i smällen. Övriga fastnade bakom, säkerställde att han var ok innan de körde vidare. Det som gick runt i mitt huvud vid denna tidpunkt var att det var Jakob som legat på Davids hjul och medvetet släppt en lucka så att vi kom loss. Det var det enda jag tänkte på när jag fortsatte köra hårt men kontrollerat. 

Vid något tillfälle såg jag gruppen bakom oss men jag fokuserade på att ta ut mig så mycket jag kunde på alla stigar och fram till sista backen, så skulle David bara få lösa resten därifrån medan jag kunde lugna mig, vänta in gruppen med Jakob och kanske hjälpa till där också om jag orkade. 

Wengan gick upp och drog en kort bit på en sprängstensväg samt en kort stigsnutt annars var det jag som gjorde jobbet för David. Vi kom tillbaka till langning igen och tog en flaska jag drack direkt ur och slängde, då jag hade sportdryck kvar i flaskan på cykeln och det bara var ca en mil kvar. Jag började bli ordentligt trött men gav fan på att jag skulle göra jobbet fram till asfalten och cykelbanan in mot Skövde igen, sedan fick David lösa problemet Wengelin bäst han kunde. 

Vid något tillfälle såg jag bakåt och såg att Jakob var påväg ikapp, med Edvin. De två anslöt någon kilometer senare så nu var vi 5 i tät, varav 3 stycken Vostroblock Evolite mot en Team Norra och en Länna Sport. Tyvärr gör David ett misstag strax därefter, och samtidigt som han klickar ur foten för att kliva upp så börjar det krampa för honom. Han får stå kvar några sekunder extra innan han kan köra vidare. Bakom honom hade Edvin fastnat också och tappat mig, Wengan och Jakob. Jag körde på den sista kilometern på stig också innan cykelbanan. Där vinkade jag upp Wengan medan jag vinglade åt sidan, ordentligt trött. Jakob frågade hur det var med mig, och jag svarade något slöddrande. Men jag gick med på hjul då jag såg att Edvin jagade själv 10-15 sekunder bakom, med David ensam ungefär lika långt bakom Edvin. 

Jag gav mig själv en mental käftsmäll och sa åt mig själv att hjälpa Jakob mer. När vi passerat 5km kvar till mål-skylten gick jag förbi igen och satte ett så hårt tempo jag mäktade med genom bostadsområdet och upp mot sista backen. Där var planen att Jakob skulle göra sitt och försöka gå ifrån Wengelin. Efter drygt 20 sekunder in i backen går han om, med Wengan på hjul och höjer farten. Jag försöker inte ens gå med utan ropar till Jakob att bara köra. Vänder mig om och ser Edvin, fortsatt dryga 15 sekunder bakom. Om jag skulle ha någon chans att hålla undan gällde det att inte gå över tröskeln en enda gång, då skulle det förmodligen skita sig. Kollade titt som tätt bakåt och såg bara Edvin med samma lucka. Kom ut på asfalten som är de sista 2 minuterna av backen. Körde om en damcyklist. Kollade bak igen. Edvin. Samma lucka. Det kunde gå. Körde 30 sekunder till. Kollade bak. Allebike-kläder. Fan, hade damen jag precis passerat haft Allebike-kläder på sig? Jag tror inte det. Kollar igen. Richard Larsén. Helvete. Han såg ut att köra mycket fortare förbi Edvin och närmade sig. 

Jag försökte ställa mig upp och öka tempot. Bara jag hade 10 sekunder på toppen skulle jag ha en stor chans att lösa det, då de sista 2 kilometerna inledningsvis var rätt teknisk stig och där har jag ett övertag över Richard. Uppe och in i skogen med en lucka bak. Andades ut lite och körde otroligt dåligt och kantigt utför. Faan, vad det gick långsamt och dåligt tekniskt men jag bara fortsatte. På de lättåkta partierna kändes det otroligt jobbigt men på stigarna framöver hade jag bra flyt. Med en kilometer kvar visste jag att jag skulle hålla undan. En otrolig känsla. Första pallplatsen i Långloppscupen i elit på 6 års försökande. 

Jag kom in på upploppet otroligt glad, både för mig själv men även för teamet, hur vi hade kört och bestämt loppet. Wengan lyckades knäcka Jakob tyvärr, men dubbla pallplatser och David på en 7:e är otroligt bra. Där bak gjorde även Stefan ett stabilt lopp och blev 32:a i ett riktigt hårt startfält. En grym teaminsats där vi växer som individer i laget. 

Glad innan målgång. Foto: Cykelkanalen.se
Målgång. Foto: Cykelkanalen.se

Nöjd. Foto: Cykelkanalen.se


Det var en riktigt fin bansträckning organisationen kring Billingeracet lyckats få till i år, även om startbacken var saknad. Riktigt kul att se! Kul att vi är igång igen!

Resultat herr elit:

1. Matthias Wengelin (Länna Sport): 2:28:34
2. Jakob Söderqvist (Team Vostroblock Evolite Cycling): 2:28:39 (+ 0:05)
3. Erik Åkesson (Team Vostroblock Evolite Cycling): 2:29:22 (+ 0:48)
4. Richard Larsén (Team Serneke Allebike): 2:29:48 (+ 1:14)
5. Edvin Lindh (Team Norra/SKF): 2:29:56 (+ 1:22)
6. Martin Setterberg (IF Hallby SOK): 2:30:02 (+ 1:28)
7. David Risberg (Team Vostroblock Evolite Cycling): 2:30:17 (+ 1:43)
8. Jesper Svensson (Träningskonsulten Sc): 2:30:35 (+ 2:01)
9. Johan Norén (Team Serneke Allebike): 2:33:32 (+ 4:58)
10. Erik Zälle (Träningskonsulten Sc): 2:33:50 (+ 5:16)

Pallen. Från vänster: Richard Larsén, Jakob Söderqvist, Matthias Wengelin, Erik Åkesson, Edvin Lindh


Strava:





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar