onsdag 9 juli 2014

Norge

Tjena, Har nu varit hemma från Norge ett par dagar.
Det började i fredags när Tommy hämtade upp mig på eftermiddagen. Vi körde nonstop ända till Eda, vid norska gränsen. Där stannade vi och åt lite mat, innan vi rullade in i Norge för de sista timmarna.
Kom fram till Birkebeinerstadion strax efter 23 och vi gick och la och nästan direkt.




På lördag morgon stack vi ut och cyklade banan runt kl 10. Vi hade ingen aning om hur banan gick eller så, så vi fick chansa lite. Efter många felkörningar, ett halvt varv och nästan två timmar körda mötte vi upp en norrman som också körde banan. Han hade gps så resten av varvet var ganska lätt att hitta.





När vi kom tillbaka till stadion körde vi ett till varv, snabbare än det förra. Efter ungefär halva varvet kommer man till varvets längsta stigning. Den tog ca 4:30 upp, men det kommer gå fortare i tävlingsfart. Efteråt är det en minst lika lång utförslöpa. Riktigt snabb är den, vi kom upp i 50km/h. Tyvärr kraschade norrmannen som låg först och han bröt troligtvis nyckelbenet. Vi hjälpte honom ut på vägen där han rullade ner till stadion igen.
Vi rullade vidare resten av varvet. Sedan tog vi lunch.

Efter lunchen hade vi bestämt oss för att cykla till Hafjell. Men först tog vi ett varv till på banan för att filma lite. Vi blev rekommenderade en väg över fjällen till Hafjell. Det började med en 16 kilometers lång stigning som tog över en timme. Väl uppe var jag bra slut och det var nära att vi vände ner igen. Men vi fortsatte och kom till toppen av Hafjell.
Vi tog en downhillbana ner till botten. Riktigt kul var det, men man vågade inte släppa på som med downhillcyklar. Trots det blev det en krasch i en doserad kurva som jag kom lite för snabbt in i.


En liten sväng på världscup banan hann vi med också innan vi tog en fika på caféet. Sedan cyklade vi vägen tillbaka till Lillehammer istället, gick mycket fortare.
Vi letade på en pizzeria som vi satte oss på och käkade kvällsmat innan vi köpte med oss lite lördagsgodis hem. Sen tog vi de sista 5 kilometerna upp till Birkebeinerstadion igen.





Vi körde aktivt i ca 7,5 timme med 2,5 timme på banan och 5 timmar finåkning till och från Hafjell.
Efter det sov man gött.

På söndagen var tanken att vi skulle ett till varv så vi kunde filma nytt, sedan skulle Tommy köra 2-3 varv snabbt och jag skulle ut och utforska lite i de norska skogarna. Men det gick inte så bra för någon av oss. Tommy fick punka redan på första varvet och jag körde vilse. Jag hittade en fin stig som jag körde på, sen en till, och en till och en till. Sen var jag helt borta. jag hörde en bil en bit bort så jag cyklade ditår och kom ut på bilvägen som jag tog tillbaka till stadion.

(De bilder på mig har Tommy tagit)

Vi åkte hem redan halv 12 och stannade och lunchade i Arvika. Resten av resan gick också bra förutom en bilkö på 50 min. Men vi kom inte hem så sent, så det var skönt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar