torsdag 2 november 2023

Podcast-debut i Prestera Mera

 Hej!

Förra veckan fick jag frågan att vara med och snacka lite i podden Prestera Mera by Umara. Jag tackade givetvis ja och hade väl mina föraningar att det skulle bli mycket prat om min praktiska erfarenhet av värmeträning.

Lyssna på avsnittet med mig här

Torsdagen den 26/10 spelades podden in och efter en inledning om min bakgrund och de kontinuerliga steg jag har tagit fram till (och under) årets säsong kom vi in på ämnet värmeträning. Det mesta vi pratade om handlade om hur ett typiskt värmeträningsblock är upplagt.

Prestera Mera

Prestera Mera By Umara är en Podcast som drivs av Umara, eller Simon och Tommy som både är grundare och äger Umara, men som sedan många år tillbaka även poddar under namnet Prestera Mera. Podden riktar sig mot idrottsnördar där de djupdyker i allt från kost, träning, forskningsstudier, intervjuer med experter och idrottare. Här kan ni läsa mer om Prestera Mera.

Vi kom som sagt in på ämnet värmeträning.

Mina tidigare inlägg om värme kan ni läsa här:

       Hur jag praktiskt använder mig av värmeträning

       - Protokoll för värmeträning 

       - Heat Training Protocol (på uppdrag av CORE Body Temp)

       - Hur ser ett typiskt värmeträningspass ut för mig?

        - Using CORE - High Core Temp During a Cool Race (på uppdrag av CORE Body Temp)

        - Kärntemperatur - Varför är det viktigt?


Det var riktigt roligt att gästa podden och göra Podcast-debut (kanske märktes på ljudet ibland...) men det är ett ämne jag brinner för (hehe) och är en stor förespråkare för. 

När vi kom in på ämnet siffror, och om jag mätt förändringar före/efter ett värmeträningsblock tog jag upp massa siffror- Effekt/puls/RPE osv. Testet jag beskrev var ett Träningtillståndstest som är ett väldigt enkelt och bra test att mäta sitt träningstillstånd.

Siffrorna jag tog upp i podden var dessa, från 2019 (de var de första jag fick fram).

2019-12-02 (Innan värmeblock):

Puls:                    Effekt:                RPE (CR100):            HRR:
119 bpm              199 w                 30                                  
157 bpm              322 w                 57
173 bpm              395 w                 86                            181 - 118

2019-12-16 (Efter värmeblock)

Puls:                    Effekt:                RPE (CR100):            HRR:
119 bpm              204 w                 25                                  
152 bpm              355 w                 52
173 bpm              433 w                 83                            180 - 119

Jag har lite nyare siffror än detta också såklart vilka kommer här:

2023-02-06 (Innan värmeblock):

Puls:                    Effekt:                RPE (CR100):            HRR:
118 bpm              230 w                 11                                  
156 bpm              360 w                 56
177 bpm              452 w                 88                            181 - 117

2023-02-14 (Efter värmeblock)

Puls:                    Effekt:                RPE (CR100):            HRR:
119 bpm              221 w                 12                                  
156 bpm              389 w                 45
176 bpm              470 w                 85                            179 - 116

Som ni ser är pulsen standardiserad på 60 %, 80 % och 90 % av HRmax (+- 4 bpm) medan effekten är den som skiljer sig åt.

Jag rekommenderar verkligen att köra Träningtillståndstest regelbundet för att följa sina framsteg men även hålla koll på sitt träningstillstånd. 

Man kan köpa ett testprotokoll för endast 29:- här: https://www.toppfysik.nu/webshop/traningstillstandstest 










Inga kommentarer:

Skicka en kommentar