torsdag 10 maj 2018

Pallplats på Ottarsloppet!

Halloj!

Idag, likt förra året på Kristi himmelfärdshelgen var det dags för Ottarsloppet. Ett litet, grymt fint och roligt arrangemang vid Ottarsborgs idrottsanläggning. Körde loppet i fjol också och kom 5:a efter att ha förlorat spurten om tredjeplatsen mot Kim Eriksson och Jesper Jeppman Andersson. Då vann Michael Olsson med Johan Landström som tvåa.

I år var startfältet lite hårdare, dock utan Micke Olsson. Istället hade Micke Flockhart, Henke Jansson, Nils Lillpers, Mattias Forsberg och Jimmy Bodin hittat dit och det är ju starka killar. Kim Eriksson och Johan Landström körde också.

Bansträckningen är två varv a la drygt 25km på en fin, lättrullad bana med mycket fin stig och en del jobbiga uppförsbackar då majoriteten av banan går på en rullstensås.



Starten gick inte förrän kl 15 så det var lugna puckar. Masterstart i ca 400 meter innan de släppte iväg oss. Kim började kötta direkt från start och jag kände att jag låg lite för långt bak för mitt eget bästa. Avancerade i högerspåret och lyckades ganska snabbt ta mig upp i tät. Låg där i ett par minuter medan mjölksyrachocken kunde lägga sig något. Kom fram till banans ända lerhål och efter det hjälptes jag och Kim åt att trycka på på stigarna och grusvägarna.

När vi efter ca 3-4km passerade E4:an kollade jag bak och vi var ett gäng på drygt 10 pers som hade fått en lucka, b.la de jag tidigare nämnt. Flockhart, Kim, Landström och jag turades om att agera lok. Det kördes rätt hårt vilket var bra, så att gruppen filtrerades ut lite. Efter lite mer än halva första varvet låg jag i fjärde position på Henkes hjul i en relativt teknisk uppförsbacke med massa lösa stenar och dylikt. Henke tappar tyvärr Flockhart och Kims hjul och vid nästa grusvägsparti går jag förbi och gasar på rejält för att försöka gå ikapp. Fick Landström med mig, och i efterföljande stigparti var vi ikapp, och till min stora förtjusning hade resterande tappat, så vi var fyra i täten. Nu gällde det bara att fokusera och i n t e tappa hjul, vilket skulle resultera i ett väääldigt kritiskt läge.

Efter banans längsta grusvägsparti, som idag även bjöd på rejäl motvind, kom en av varvets längsta och sista stigpartier. La mig först in där för att kunna köra i mitt eget tempo. Det kändes fortsatt bra inför varvning där jag fick en ny flaska sportdryck av Ebba. Vid varvning hade vi fyra runt 1:45 ner till Henke som låg på 5:e plats. Strax därefter tog jag även av mig glasögonen, ett dumt beslut kom jag på försent när vi närmade oss grishålet för andra gången... Klarade mig dock utan lera i ögonen vilket var skönt. Därefter kördes det relativt lugnt på kommande stigparti och grusvägarna över/efter E4:an.



Hade lite misstankar om att Micke skulle attackera i någon av de kommande rätt långa och sega backarna. Mina misstankar besannades då han attackerade i nästkommande backe. Lyckades sjukt nog bita mig fast hela vägen upp, men på efterföljande stig fortsatte han gasa på ordentligt och jag som var riktigt grillad bara av att komma uppför backen med hedern i behåll orkade inte hålla hans tempo på stigen, till en början. Märkte sedan att Landström släppt, och chansen på pallplats blev ju nu sjukt stor, OM jag skulle orka ansluta igen. La all min tankekraft för att filtrera bort känsla att det brann i benen, och låg retsamt 20-30 meter bakom resten av den långa stigen. Trodde jag skulle vara rökt när nästa grusväg kom, att de skulle gasa på ordentligt där, men hade tur och de båda tog en klunk ur flaskan och jag närmade mig sakta men säkert. En minut senare var jag ikapp igen. Grymt nöjd med det, men visste ju från föregående varv att det var ett par tre till galet jobbiga backar där Flockhart förmodligen skulle fortsätta grilla.

Agerade då sjukt taktiskt att lägga mig i tät inför nästa backe, för att sedan ha ett par ryggar att falla bak på, om någon nu skulle få för sig att kötta. Som sagt flög Micke förbi med Kim på hjul efter ca halva backen. Och då hade jag inte kört lugnt dittills. Slängde mig på Kims hjul i hopp om att orka hela vägen upp, och det gjorde jag. Ville då ge mig själv en klapp på axeln men orkade inte lyfta handen från styret. Micke fortsatte köra där framme och jag hade fullt sjå att hålla mig kvar. Klarade det i ett par kilometer innan nästa långa backe kom. Hängde kvar i 2/3 av den innan jag hade bränt mitt sista krut, typ. På toppen var jag några sekunder bakom men det skulle nu komma en snabb stig lätt utför, där jag visste att jag var snabb. Lyckades återigen ansluta framåt och jag var väldigt nöjd med mig själv, då de inte körde långsamt där framme.

Micke fortsatte gasa på på stigarna och tillslut gick luften ur Kim som var tvungen att släppa honom, med mig på hjul. Han försvann framåt och vi började hjälpas åt att dra resterande ca 8-10km. Klämde i mig min andra SIS dubbel espresso-gel, med extra koffein och det gjorde susen igen. De är riktigt grymma de gelsen. Kim och jag växeldrog i motvinden på grusvägen tillbaka över E4:an och in på sista stigen var jag först av oss. Där gick det inte vidare fort, men det gjorde inget. Vi var båda trötta och hade för långt fram till Micke och bakåt hade Landström tappat en hel del. Låg kvar i tätposition resten av loppet, försökte attackera på samma ställe som jag gjorde ifjol, med 300m kvar till mål. Det gick inte hem och jag saktade ner igen. Sista 50 meterna innan upploppet började jag gasa på igen, och kom in först på upploppet. Men tyvärr råkade jag dubbelväxla och jag fick i en alldeles för tung växel och Kim hann passera innan mållinjen. Riktigt surt att vara så nära, men är ändå riktigt nöjd med hur loppet utspelade sig. Inte minst att jag lyckades återansluta Micke och Kim hela två gånger på sista varvet.



Det var ett riktigt fint och bra arrangemang och jag längtar redan till nästa år. Härnäst väntar Billingeracet på lördag. Det kommer bli hårt, på riktigt...

Hörs!

lördag 5 maj 2018

14:e plats Lidingöloppet MTB!

Halloj!

Det var med skräckblandad förtjusning som säsongen (äntligen?) drog igång idag för mig, i form av Lidingöloppet MTB. Ett fint och roligt arrangemang på ett ställe i Stockholm en liten bondpojk från Ransta som jag är, inte riktigt känner mig bekväm med ;)

Åkte dit o god tid, hängde, bytte om, snacka skit, värmde upp. 12:02 var det dags att släppa lös oss.

Jag var mest rädd för den riktigt dumma 90-graders vänstersvängen efter någon kilometer. Farten är sjukt hög, och man går från 40+km/h i klunga på en dubbelfilig väg, till en smal cykelbana med diken på vardera sida. I fjol var det en krasch där bakom mig som jag som tur var klarade mig undan. Känns som att de ganska lätt skulle kunna dra om banan just där, och dra oss upp på ängen till vänster om vägen och sedan snedda över till cykelbanan. Det skulle vara mycket säkrare och skulle förmodligen även bli ganska bra spridning på startfältet, då det är rätt jobbigt att cykla på en äng.

Nåväl, tillbaka till starten.



12:02.

Jag stod i andra startled långt till vänster, lyckades ta mig fram lätt och låg med längst fram. Tyckte det var en god idé för att förhoppningsvis slippa det allra värsta och att riskeras att dra med i en krasch i den nyligen omskrivna 90-graders sväng. Klarade mig ifrån missöden och jag kunde i teorin pusta ut, på riktigt försökte jag bara försöka få ner så mycket luft i lungorna som möjligt.

Upplevde det som rätt lugn körning på efterföljande cykelbanor innan man äntligen svänger in på motionsspåren. Farten höjdes direkt och jag har tätkontakt med b.la Isak ett par gubbar framför mig. Helt plötsligt är det 50 meter mellan han framför mig och killen framför honom. Jag försöker gå om och jaga ikapp, men kommer endast ikapp Kim Eriksson som släppt täten, samt Henrik Sparr efter ett tag till. Gasar på i tät ett tag med bra känsla trots 93% i snittpuls. Efter några km försöker Daniel Brengdahl attackera vår klunga för att försöka ansluta framåt, jag tar upp jakten på Brengdahl och slutar inte förrän han är infångad igen. Hade ingen aning om vilka som låg i min klunga, eller hur många som var före. Hade ett hum och gissade på ca 10 stycken.

Efter dryga 15 kilometer passerar vi ett järnvägsspår där banans andra orosmoment var; att behöva stanna och vänta på tåget. Lyckligtvis klarade vi oss från det och fortsatte att gasa. Började att turas om att dra mer och mer, jag, Brengdahl, Micke Flockhart och Kim Eriksson främst. Hade även ett par tre gubbar bakom på hjul som inte drog någonting. Bestämde mig för att försöka ligga så långt fram som möjligt för att slippa möjlig jojo-effekt där bak, samt att ha något att falla bak i om jag började trötta i nån backe eller dylikt.

Låg aldrig sämre än 4:a i gruppen vilket kändes ok. Efter 40 min/20km tryckte jag första gelen från SIS, dubbel espresso smak med koffein. Den gjorde susen och jag kände mig åter stark. I samma, relativt långa, (i Lidingö-mått mätt) som Flockhart och Isak ryckte från oss i fjol, ökade Micke farten och jag var inte många meter från att släppa. Men lyckades kriga mig med även där men märkte att min hårdkörning i början började göra sig påmind.

Vidare följde en relativt lättåkt parti för en som har bra kurvtagning och bra power i igångdrag. Låg med utan att trötta ut mig och sparade energi i kurvor etc. Visste ju att det skulle köras hårt senare igen. 30km skylten passerades och plötsligt var vi halvvägs. Kändes ju rätt bra det där.

In mot "varvning" vid Lidingövallen igen, efter dryga 40km och vår enda langning för dagen. Klämde åter en SIS-gel strax innan det. denna gång utan koffein. Fick ny flaska sportdryck av mamma och fick info att vi var 2:30 efter täten. Det var peppande. Märkte nu att det var Henrik Öijer, Johan Landström samt Kimmo Kananen som låg längst bak i vår grupp. Starka killar även där, och jag började bli lite orolig då de förmodligen inte slösat lika mycket krafter som jag hade där framme i spets.



Ett par kilometer senare när Brengdahl är uppe och slaktar, märker jag hur det börjar krypa i vänster hamstring, en välkänd känsla innan kramp. Fan, nu är det kört tänker jag, men lyckligtvis lugnar de sig där framme ett tag och jag kan backa bak och veva lite lättare växlar ett tag, välbehövligt. Visste dock att det snart skulle börja attackeras, då t.ex Kananen och Öijer smög sig framåt. Med milen kvar ökade tempot drastiskt och i Bosö-backen någon kilometer senare small det till i baksida lår, krampen var ett faktum. Släppte gruppen 10-15sek och rullade utför efterföljande stig rätt lugnt. Då släppte krampen sjukt nog och jag började våga mig på att gasa lite lätt igen.
Hade mardrömmar att nån grupp skulle närma sig bakifrån, samtidigt som jag fortfarande såg gruppen med Öijer och co ett tiotal sekunder framför. Orkade tyvärr inte ta mig ikapp så nu körde jag bara för att behålla min placering.

Tog mig imål på 2:06:13, på en god 14:e plats vilket jag är nöjd med. Olyckligtvis får jag reda på att min grupp med Flockhart och co tagit sig ikapp Isak och Calle Friberg, och Flockhart lyckades komma 5:a... Känns surt att veta att man ändå realistiskt sett hade chansen om en klar topp 10 placering... Hade 44 sekunder upp till Isak på en 7.e plats, så det var tight om placeringarna 7-14. Så med lite mer tur och en gnutta mer taktiskt spel från min sida hade det kanske varit möjligt. Men, inga undanflykter från min sida. Jag cyklade så fort och hårt jag kunde och hade inte kunnat veta på förhand hur det skulle sluta. Så jag är nöjd med loppet och säsongsstarten, slog fjolårets tid samt närmare Lindgren, Olsson och Wahlqvist där uppe i tät!



Näst på tur är Ottarsloppet på torsdag, sedan vidare ner till Skövde och de riktiga långloppens start i Långloppscupens Billingerace. Ser fram emot det.



På återskrivande!

lördag 31 mars 2018

Mallorca dag 1

Halloj!

Lever just nu på Sunwing beach hotell i Alcudia på Mallorca. Träningsläger står för dörren tillsammans med resten av gänget i Cykloteket Racing Team.

Började gårdagen med att rulla lugnt in i landet genom Sa Pobla och strax söder om Inca bort i motvinden ända till Binissalem, där vi vände tillbaka och tog sikte på Selva, där det skulle börjas trycka på litegrann i backen uppför Batallia. Första 1/3 på 70kadens i 75-79% av maxpuls, andra 1/3 samma kadens men 80-84% av max, för att sedan sista tredjedelen sänka kadensen till 60 och höja pulsen ytterligare till 85-89%.
Kändes kontrollerat och bra hela vägen upp, där vi vände ner igen och repeterade samma sak igen. Blev totalt ca 40 minuter strax under tröskel, med några få minuter på slutet över tröskeln. Kändes rätt okej.

Fortsatte ner Coll de Femenia ner till Pollenca, där vi tog en fika (läs: cappuccino). Körde sedan lite lagtempo bort till Port d´Pollenca för att sedan trycka på i låg kadens uppför första delen av stigningen bort mot Cap de Formentor. Lite trötta ben men höll ihop det bra när Isak gick förbi och tryckte upp pulsen till 93%. Sedan lugnt rull tillbaka till Sunwing hotellet.

4,5h, 125 kilometer och strax över 1500hm var en bra start. I finväder dessutom!

Nu är det dags för att åter sticka ut och trycka pedaler.


tisdag 27 februari 2018

Cyprus Sunshine Cup!

Halloj.

Sitter nu igen hemma i snön igen efter en härlig vecka på Cypern. Likt förra året skulle Cyprus Sunshine Cup köras, men olikt förra året åkte jag inte ner med Isak o bodde i Tochni utan med Tommy och Fredrik och bodde i grannbyn Kalavasos.

Vi flög ner tidigt måndag den 19 februari och anlände i Kalavasos på eftermiddagen med lite hjälp av Börje Ekstam som hämtade på flygplatsen, stort tack!

På tisdagen mötte vi upp Micke Olsson på torget i byn, och fick sedan skjuts av Börje upp till Pano Lefkara, där etapp 1 och 2 startar. Därifrån började vi trampa den långa backen upp till toppen av etapp 2. Vi rullade runt hela etapp 2 för att friska upp minnet lite från förra året. De hade gjort ett par ändringar, men inget speciellt svårt. Tillbaka i Lefkara efter ca 55km/1800 hm som etappen är. Där åt vi lunch innan vi körde vidare bansträckningen för etapp 1 som i princip endast är utför ner till byn Skarinou,ca 650hm längre ner. Därifrån rullade vi hem och fick nästan ihop 5 timmar och 2300 höjdmeter. Fint!



Dagen efter cyklade vi bort till Lefkara igen för att köra sträcka 1 igen, kändes bra.


Torsdag och etapp 1 - 14km prolog

Start ungefär 14:30 vilket gav mig lång tid att chilla innan loppet. Fredrik och Tommy startade runt 12 och de båda körde svinbra, Fredrik tvåa i den öppna klassen och Tommy vann Master 3. Jag och Micke fick skjuts av Börje upp till byn igen där vi rullade runt och kikade lite, mötte Martin och de andra svenskarna.

14:36 startade jag och jag kom iväg rätt kontrollerat. Trappan strax efter start var mitt ända orosmoment, hatar trappor... Men kom ner utan större bekymmer och började svänga mig igenom byn, sicksack mellan konor, katter och tanter. Tog inga större risker genom byn utan började kötta på i den första av två backar på banan. "En sprintbacke" tänker man när man kör in i den, men när man är en och en halv minut in i den och har en och en halv minut kvar upp så tänker man inte "sprintbacke" längre.
70 höjdmeter senare och mjölksyran forsar ur öronen samtidigt som man börjar kolla i kors i 97% av maxpuls, ska man börja koncentrera sig för brandvägarna där det kan ligga lösa stenar lite var som helst och man släpper på bromsarna i uppåt 60 knyck. Kul var det iallafall försökte man intyga sig själv, när man började skymma tomten som startade 60sek tidigare.

Det kändes kontrollerat ner mot dammen och och närmade mig sekund för sekund. Upptäckte att det inte var en, utan två tomtar framför mig tillsammans. En kilometer senare och banans andra "sprintbacke" (ca 3min den också) så var jag nästan ikapp dem båda. Gick om så fort jag var ikapp och attackerade direkt. Eller attackerade och attackerade, jag fortsatte hålla mina drygt 11km/h förbi dem och de orkade inte följa, så det låter bättre att säga attackera.
Väl uppe och man kunde försöka kippa efter syre igen, gick dock sådär. Men nu var det i princip bara lättare grusväg in mot mål där man kunde bomba på rätt hårt. Imål på 25:19 och som ny ledare, häll dock bara några gubbar till men ändå kul. Slutade 43:a för dagen tror jag.



Fredag och etapp 2 - Point to Point 55km/1800hm

Point to point skriver dem, men det är det egentligen inte då start och mål var på samma ställe. Point to point betyder att man startar på A och går imål på B, men aja. Cypr(idi)oters logik.

Starten gick i ett lätt duggregn, inget jag brydde mig om direkt. Låg långt till vänster o helt plötsligt har jag ingen framför mig. Visade sig att alla vejat för en menyskylt från en restaurang som stod utanför deras entré. Passade på att köra in i den, och fick stopp och släppte alla förbi. Fan då. När man ligger längst bak i en masterstart tenderar det till att bli en herrejävlars dragspelseffekt, gasa, bromsa, gasa bromsa. Jag blev trött redan innan masterbilen släppt och när de väl höjde farten där framme hade jag inte mycket att svara med. La mig snabbt i mitt eget tempo och fick sällskap att ett par tre till som är lika svaga som jag. Vi samarbetade rätt bra upp till Vavatsinia, där man svängde ner vänster från asfalten och fick en liten utförskörning innan stigningen fortsatte i drygt 500hm till.

Fick aldrig riktigt något bra flyt uppför, som förra året, utan slet väldigt mycket i ett lågt tempo. När jag äntligen kom upp på toppen hade det börjat regna ordentligt och de 10-15 minuterna singletrack utför efter toppen var en ren plåga på 1200 meters höjd i +5 grader och regn. Kom ganska snabbt ifatt en israel (jag vet att han var en israel eftersom att det stod Israel på hans rygg). Efter några minuter på stigen av att tycka synd om mig själv började jag tänka att, nog fan hade israelen det värre. Han kan inte vara van med +5 och regn. Då kändes det bättre. Min kompis och jag samarbetade rätt bra där ett tag, han var starkare uppför så han drog där, jag var starkare utför så jag låg först där. Rättvist. Efter ett tag kom vi ifatt ett par till grabbar och jag bestämde mig för att lämna israelen bakom och slog följe bakom de andra. Israelen tappade utför, stackarn. Allt var frid och fröjd, känslan medioker, farten tyvärr ganska låg. Regnet började igen. Nere i botten av banan tittade regnbågen fram, samtidigt som leran fastnade i däcken som tuggummi under skon. H-e-l-v-e-t-e vad tungt det gick. Mina nygamla följeslagare var starkare än mig uppför sista backen, så de försvann.

Nu började jag bli ganska less på att cykla och ville bara upp. Nog fan gick det upp allt. Rakt upp. Hela vägen. Israelen jag hängde av tidigare kom ifatt och hängde av mig, den jäveln. Aja. Kollade bak och såg en i grön ledartröja som visar att man leder Masterklassen. Jag trodde Tommy fått en iom att han vann prologen. Sket nästan på mig när jag trodde det var han, och började planera några bra undanflykter. Funderade på att slänga mina två hela slangar jag hade med mig och skylla på dubbelpunka.
Det visade sig att det inte alls var Tommy. Skönt. Kunde ta en placering i slutet av backen och rullade imål som typ 65a isch. Ingen koll. Spelar ingen större roll. Var inte alls nöjd med dagen faktiskt, men det var ju inte så mycket man kunde göra åt saken då.



Lördag och etapp 3 - Point to Point 62km/2100hm

Ännu ett point to point race som inte heller var point to point. Ska man kalla denna etapp kungaetappen kanske. Om fredagen var jobbig är det en fis i rymden jämfört med denna. Nja, inte riktigt.
Start i centrala Lythrodontas, sedan med masterstart bortåt. Vet inte vart, så skriver bara bortåt. Rövben deluxe stod på menyn idag, utan att ens få smaka någon halvdan förrätt innan. Tar sällskap av två rumäner och en till kille, som jag även körde med förra året. Isak, om du läser detta snackar jag om den lilla spinkiga Cannondalekillen i baggy-shorts som inte kan ett ord engelska.

Det kändes skit, men under kontroll. Slet rätt mycket med sjukt låg puls. Dessutom började det regna. Fan vad det började regna. Jag tyckte att jag körde ganska ekonomiskt, då jag visste vad som väntade lite senare. 850 höjdmeter rätt upp. Asfalt, stig, grus, asfalt. Upp till himlen och sen vidare upp till bolljäveln, bollfan, helvetesbollen. Ett hatobjekt har många namn. Hamnade helt plötsligt ensam när vi gick in på stigen. Därifrån körde jag mitt tempo som jag nästan var säker att garmin skulle autopausa för. Vevade vidare uppför Mt. Everest, passerade månen innan jag började skymta bollfan strax bakom solen. Juste, fick langning av mamma, Ebba och Börje en bit ner. Tack för det! Med ca kilometern kvar till toppen blir jag plötsligt ikappåkt av Annika Langvad. Då inser ni hur långsamt det gick för mig. För att då försöka behålla lite heder, la jag mig på hjul på henne och jag kan ju säga att det var skönt att det inte var en meter till upp. Jävlar vad stark hon är. I o med att hon ledde damklassen lät jag henne köra först utför också. Jag vill ju liksom inte ligga före och kanske sabba något för henne. Hon gasade på rätt friskt utför på de ganska hala stenarna. Inga större problem att hänga på utför, vilket var en klen tröst trots allt. 20 minuter senare, när det började luta lite uppför igen försvann hon som en avlöning. Jag fortsatte mitt tempo de sista 16-17km kvar till mål, med ca 20% syn kvar, då resten av ögonen var täckta av lera. Såg inte en enda stackare på resten av vägen till mål. Kom imål, typ. Kall, blöt och lerig. Kanske liknande placering som dagen innan. Vad vet jag.



Söndag och etapp 4 - XCO 28km/1000hm

Sista etappen. Banan var den samma som i fjol. Dvs, väldigt jobbig med en ännu jobbigare startloop som enligt säkra källor aldrig tar slut.
Sol dagen till ära, skönt det.

Står långt bak, vilket baseras på totalresultaten från tidigare dagar. Ingen masterstart idag, vilket innebär rallystart. Lyckades på nåt sätt hamna på Martins hjul hela startloopen, och kände mig för en gångs skull stark. Gick om, och den starka känslan försvann ganska snabbt igen när de gick om och försvann igen. Aja, in i mitt flow. Tycker ändå att jag körde bra. Det gick långsamt men jag hade för en gångs skull bra känsla. Fyra varv a la ca 20min skulle avverkas efter startloopen. Första varvet tog aldrig slut, in på det andra och man kunde äntligen börja tänka lite positivt. Typ: "om 20min är jag klar med detta varv och då är det bara hälften kvar" eller "när jag kommer hit nästa gång är det bara två gånger till efter det". Ni hör ju, det gick ju skitbra det där. Nej men helt plötsligt var man inne på sista varvet, var rätt trött men kunde ändå se ljuset i tunneln. Gasade på så mycket som tilläts och lite till, och kom imål, relativt nöjd med dagen. Hade nästan velat haft ett par tre dagar tävlande till, när man väl kom in i det.



Efter tävlingen rullade jag och Micke hem till Kalavasos igen, en skön urrullning på ca 40km/600hm.

Allt som allt en väldigt rolig vecka, var grymt kul att bo med Tommy och Fredrik, att lära känna Micke och att vara ute och tävla igen. Även om tävlingarna gick sådär var det bra träning iallafall, med nästan 20h och över 9000hm på 6 dagar.

Vi höres senare.